kolmapäev, 19. august 2020

Lappis 18. august 2020 vol.2

Hommikune kala ei ole sellepärast hea, et siis on justkui kogu päev õhtal. Teist kala ju võtta ei tohi. Hing aga ei andnud õhtupoole enam rahu, ilus vaikne päikeseline ilm lausa kutsus, ja nii soetasime poisile ka loa ja läksime püüdma.

Laps eriti ei viitsi käia, aga huvitaval kombel, kui ta juba paati saab, siis seal püsib rahulikult ja ei vingu ühti. Seekord tegime alguse rannast 100 meetrit ülevalt poolt. Lantidest said otsa pandud puna-must jässe, punane edi, puna-sinine lilli ja kuldne jässe. Poisile harjuse ritv ka veel pihku.

Alguses kulgesime mööda tavalist trassi ja saime kohe kiirelt käe valgeks. Poisil kargas kena harjus otsa ja pani korraliku tantsu püsti. Tükk aega jändas, enne kui kala kätte sai. Siis pikalt vaikus, kui männi augu kivi tagant teine kena harjus otsas. See sai plehku.

Vahepeal tekkinud soodne tuul hoidis meid päris pikalt ühes tsoonis ja nii otsustasime pumba augu vahele jätta ja minna otse üle madala. Ikka sinna lõhe andnud kohta tahtsime välja jõuda...

Läksime siis üle madala nii aegalaselt sõudes, kui võimalik. Pool meetrit kuni meeter vett. Lante põhja jätta ju ka ei taha ja nii nad üsna veepinna ligidal tulid, kui korraga lilli ritv paugu sai. Järsu ja pika, vajus ikka päris alla... Ikka korralik latakas. Panin küll kiirelt paadile tempo peale, kuid otsa kala ei jäänud. Lanti kontrollides leidsin konksu otsast ühe soomuse.

Madalast üle saanud kulgesime kärestike kõrvalt alla. Augu suunas. Kammisime selle korralikult läbi, kuid ei miskit. Kui Rasmuse õnge otsa karanud väike harjus välja arvata. Tõmbasin siis paati jõuga vastu voolu ja võtsin uuesti  augu magusama ala ette. Seekord sain edi ridva liikuma, aga vaid harjuse abil.

Proovisime veel mõnda aega ja siis tulime maha ära.

Viinud lapse koju ära plahvatas järsku, et C&Ri võib ju ikka teha ning läksin uuele tiirule. Tupo jõe algusesse. Ise veel palveid lugedes, et kui võtab, siis ära ole suur...

Tupo jõe augus ridvad jälle sisse ja suundusin voolus otse kahe kivi vahelise "värava" suunas. Tumedama ala peale jõudes käis korraga lilli ridvast löök läbi. Seekord ei jõudnud ma isegi mitte reageerida....Kindlasti oli koll, hea et otsa ei jäänud, lohutasin ennast. Head meelt tegi see, et selle augu algusest polnud ma siiani mitte ühtegi võttu saanud!

Auk läbi kammitud, ületasin jõe ja läksin soome poole, Jaanuse maja all olevale sügavale vaole. Kammisin selle ikka väga põhjalikult läbi, kord paadiga madalalale sõudes ja lante sügava peale jättes, kord korralikult kiirust üles võttes lante hästi sügavale ujutades. Olin juba kahest noorest kasest möödas, kui ühe pöörde ajal vasakpoolne kaigas korraks nõksatas ja siis sekund hiljem paindesse tormas. Sedapuhku sain kenasti hoo sisse ja kõrvadele mõnusa kärri valla.

Tõmbasin paadi keskvee poole ja hakkasin ritvu kokku korjama. Kõik läks korralikult kuni viimase ridvani, mis just hetk enne välja kerimist, omakorda kärri vallandas - lant oli põhja jäänud. Krt. Ühe ridva otsas põhi, teise otsas kala.  Otsus, et lanti küll põhja ei jäta oli üsna loogiline tulemus. Panin mootorile hääled sisse, lõhe ridva hoidjasse ja suundusin ülesvoolu päästeoperatsioonile. Lõhe jäi kenasti allavoolu ja käristas mõnuga sidurit. Silmanurgast nägin üksjagu hüppeid. Tundus paari kolme kilone.

Sain landi kenasti päästetud ja asusin lõhe kallale. Võtsin ridva kätte, samal ajal tegi lõhe järjekordse küünla ja seekord tema jaoks ka eduka. Lant pääses lahti ja kala plehku. Noh vähemalt võitluse sain ju kätte.

Kell oli juba üsna palju ja otsustasin, et teen veel vaid viis minutit mökki all ja siis tulin maha ära. Endiselt sellelt lõigult ma võttu kätte pole saanud.

Kokkuvõtvalt oli täna esimene päev, kus sai rahule jääda. Neli võttu pole ju paha.

Õhtul teiste tegemisi uurides... Tamur rääkis et sirge peal oli ta pealt näinud, kus mees 40 minutit lõhet väsitas ja siis oli tamiil katkenud. Kala ei tulnud kordagi põhjast üles. Lõpus oli püüdja ilmselt siduri liiga kinni keeranud ja üritas kala jõuga üles poole kangutada. Ei olnud just hea otsus...

Lõhesid seekord teistel polnud. Võtte ja äraminekuid kõigil.