laupäev, 23. august 2014

Tornio jõgi, 22. august 2014 - viimane Lapi püügipäev

Viimane päev selle aasta Lapi reisil. Poisil veel kala saamata, seetõttu suurema panuse sellele panime, et väikemees ka käe valgeks saaks. Soovitavalt muidugi lõhega, aga hädapärast käraks ka muu kala. Plaan sai tehtud selline, et hommikupoole üks sõit ja kui see vilja ei kanna siis õhtu poole teine veel otsa. Jõe äärde sammusime rõõmsal meelel kella üheteistkümne paiku.

Ilm pilves, kuid vihma õnneks ei sadanud. Tuul nõrgalt kirde suunast puhumas. Peal paar paati, nii et liikumiseks ja trassi valikuks ruumi küllaga. Lantideks said otsa seotud oranžikas wäylä, punakas edi, punane poppeli ja lillakas hejo. Harjuse tarbeks väike volber ka veel viienda ridvaga sisse.

Kaldast paat lahti ja suund rootsi poole. Kammisime rootsi saare alumise osa korralikult läbi ja suundusime seejärel üle jõe soome kalda poole. Kõigepealt soome kalda augud ja siis koskedest jõe keskosa poolelt mööda. Viimasele kosele lähenedes said meie mõistatuste ja laulumängud vaikselt ühele poole ning vennikesel hakkas isu kodu poole kiskuma. Samal ajal aga tuli ülalt voolu üks mees paadiga ja väsitas lõhet. Pani meist hooga mööda ja jätkas allavoolu meeletult kangutamist. Selle nägemine tõstis poisi tuju pisut kõrgemale ja otsustasime natuke veel jätkata.

Suundusime kalda ääre alla. Alumise kose tagusele alale, kus viimased lõhed olid tulnud. Kündsime hüvad paigad läbi ja muudkui jutustasin, et näe siin oli mul üks lõhe otsas ja siin tuli see eilne koll ja siin kivi taga … poisi nägu muutus iga hetkega rohkem seda nägu, et räägi räägi … ja samal ajal pani ta näo ees olev ritv hooga kerge riivakaga juustest mööda. Sooh, võttis… Kiirelt aerudega hoog sisse ja lõhe jäi taha; mõni hetk hiljem pinge korraks vähenes, et siis uuesti korralikult vajutada ja kärri lahti lasta. Ikka jäi korralikult otsa…

Tõmbasin paadi jõe keskpaiga suunas ja kui kalaga juba paralleelselt jäin ning ritv kenasti ühtlaselt paindes töös oli, korjasin teised riistad kokku. Poiss kügeles pingil, et saaks ainult ridva oma kätte. Asjad lõpuks koos andsin siis poisile kaika pihku ja ise panin aerudega kalda suunas leekima. Poiss ähkis puhkis, lõhe paar hüpet tegi ja peagi hooga kaldasse saime. Kui siiamaani oli ridva hoidmine pigem kerge kui raske, siis kaldal väsitamine oli lapse jaoks selgelt raskem pähkel. Venitas ja sikutas, keris ja tõmbas. Peagi rampväsinud oli ja ta välja pidin vahetama. Kahele mehele kala ikkagi lõpuks vastu ei saanud ja väsis, kaldaääres kena lõhemamma sabapidi veest välja tõstsin. Esimene lõhe, mida poiss ise ka väsitada sai oli kenasti kätte saadud.

Laps üsna rahul ja kategooriliselt keeldus kala vabastamast, lubades selle pühalikult ise ära süüa. Sellega oli kala saatus otsustatud ja lõhepüügi päev sisuliselt läbi. Tohib ju vaid ühe kala päevas ära võtta…

Strateegilised andmed – 5.5 kilo raske ja 84 cm pikk, emane lõhe. Hejo landiks.

Kahjuks andis fotokas otsad ja nii sai pilte üsna vähe klõpsitud ning õhtused pildid jäid üldse tegemata :-(  Ehk allpool vaid poisi kala pildid...

…Päeval kala puhastamine, molutamine jms. Kella kuueks õhtul sai selgeks et kipun ikka hirmsasti veele tagasi – kole vähe on see nädal sõuda saanud ja selle isu pole veel raugenud. Kala nagu väga ei tahagi, püüda tahaks. Lubasin peremehele, et ükskõik kui suure lõhe ka ei saaks, lasen tagasi. Mõeldud, tehtud ja vee poole juba sammusingi.

Vahepeal olid pilved vähe tihenenud ja nii tilkus aegajalt taevast vihmapiisku. Vesi jões ka vaikselt tõusma hakanud, visates päevase aja jooksul veetaseme viis senti kõrgemaks. Ülal norras ilmselt suured vihmad olnud. Rämpsu veel vees eriti ei paistnud olevat. Ei hakanud varustuses muudatusi tegema ja suundusin joonelt püüdma. Harjuse ridva üldse maha jätsin.

Esimese hooga sõitsin paadiga risti üle jõe rootsi kaldani välja. Tahtsin hirmsasti saare esist proovida, kuna tavaliselt sellest osast kuidagi riivates mööda olin triivinud. Seekord suundusin otse saare peale aerutades. Ilm küll märg, aga ei midagi hullu. Lootsin et saan rahus trassi seekord läbi sõita ja mõned kivitagused, milleni nädala jooksul ei jõudnudki, läbi aerutada. Saare esise augu läbi sõitmine lõppes aga pea alguses – vaevalt olin augu ääreni jõudnud kui hejo ritv paindesse vajus, kuid kärri ei järgnenud. Lootsin, et harjus, temast saaks kiiresti vabaneda ja paat ei kulgeks august veel üle. Aga tutkit, väike lõhepoiss mässas ridva otsas ja seda ühe ropsuga juba ei vabasta. Kuniks kala vabastatud sain oli paat juba august üle triivinud ja otse saarekividele otsa kulgemas. Tõmbasin vaikselt landid madalast saare kõrval olevale voolule sisse ja jätkasin püüki.

Kammisin saare kaldapoolse osa läbi ja hiljem sõitsin suure männi juurest üle jõe. Soome poolel jätkasin päris kalda ääres kammimist. Viis-kümme meetrit kaldast, kaugemale ei kippunud. Kuna vesi oli tõusnud, siis võtsin julguse kokku ja möödusin viimasest kosest ka kalda poolelt. Päris hea „liu“ sai sisse…

Kose järel kontrollisin landid üle ja vabastasin paar tükki rohust – ikkagi oli vesi läinud natuke sogasemaks. Seejärel kammisin juba selle aasta lemmikuks kujunenud väikese viiekümne meetri pikkuse kaldariba läbi. Sedapuhku keegi lante tülitama ei tulnud. Mõtlesin vaikselt uue tiiru peale, kui otsustasin puhtalt mugavusest ikkagi natukeseks veel peale jääda ja ikkagi paatide sisse laskmise kohani välja sõita.

Umbes sada meetrit enne paatide sisse laskmise kohta on kaldast vast kolme-neljakümne meetri kaugusel üks veealune kivi, mis ükskõik millise veega suuri keeriseid pakub. Selle kõrval veel üks väiksem. Teoorias justkui maru hea paik peaks lõhele olema. Praktikas aga pole kogu senise püügi ajaloo jooksul seal kordagi võtte saanud. Võtsin suuna sellele kivile.

Esmalt kivi ees natuke lantide mängitamist, siis meetrit kümme korraks kalda poolt kivi kõrval mängitamist ja seejärel lasksin landid vaikselt kivi taha, kus uuesti kiirusele auru juurde andsin. Seisin natuke aega paadiga voolus paigal, ilma et midagi juhtunud oleks. Järgmisena võtsin ette pausi. Lasin paadil kaks meetrit vajuda - "one mississippi, two mississippi" -  ja see samune hejo ritv ärkas korraga ellu. Lõhe taga...

Kiiresti tõmbasin paadi jõe keskpaiga poole ja kena kärin rullis andis teada tulemuslikust manöövrist. Ritv kenasti paindes, korjasin kiiruga teised ridvad välja. See mul lõpuks peale aastaid harjutamist nüüd ometi käppa saanud… korraks lõhe pinnas käis, aga olin juba kaugel ja silm kala suurust ei seletanud. Sain viimased landid veest välja ja kui ridva võtsin avastasin, et egas tamiili rullile enam palju pole jäänud. Lõhe oli miski kivi taha peitu pugenud ja seal lihtsalt paigal istunud, kuni ma paadiga kõikse aeg allavoolu vajusin…

Rabasin uuesti aerud ja sõitsin risti kalda poole. Nüüd vähemalt tamiili rohkem maha ei jooksnud. Kalda ääres kangutada üritasin, aga kala ei liikunud paigast. Järgmisena aerutasin vaikses vees vastuvoolu kivist ülesvoolu. Ritv kõik see aeg paindes. Sain ülesvoolu, kangutasin mis kangutasin, ei miskit. Tõmblemist ka enam tunda ei olnud. Plehku pääses? Uuesti paadiga kivist ülesvoolu ja natuke rohkem jõe keskpoolelt lähenemist andis lõpuks tulemuse ning kala sai kivi tagant liikuma. Mõni aeg hiljem ka pilgu peale visata sain, tundus kena kümme pluss poiss olevat…

Leppisin kalaga kokku, et sõidame koos sõbralikult kaldani, seal tal konksu suust ära võtan ja siis lõhe vabastan. Tundus, et kala jäi uskuma. Vahepeal küll natuke trotsis edasi liikumist kalda suunas, kuid enamasti tuli ahtri taga rahulikult ujudes kaasa. Kaldal aga mõtles, et ma kindlasti luiskan ja hakkas uuesti vastu punnima. Pika meelitamise peale sain ta lõpuks kalda äärde, tõstsin sabast (päris lahe tunne on ikka lõhet sabast võtta) kala rohu peale ja teostasin oma kirurgilised toimingud. Ähmiga unustasin muidugi näpitsad paati. Õnneks see lõhe säästis mu sõrmed… Seejärel oli aeg kena kalamamma vabastada. Oli teine üsna väsinud ja võttis aega enne kui eluvaim sisse tagasi tuli. Lõpuks vaikselt eemale veesügavusse ujus…

Strateegilised mõõdud – suur (pakuks 10-11kg), pikk (üle meetri kindlasti), emane kala. Hejo lanti himustas.

See hetk tundus kuidagi hea olevat selleks aastaks lõhepüük lõpetada ja toimetasin ennast koos ritvadega mökki tagasi. Äge aasta oli!